Од Нове године скупље гориво, због акциза

gorivo-tabela-620x302

Акцизе на гориво од 1. јануара 2016. године биће веће између једног и четири динара, у зависности од врсте деривата, предвиђено је изменама Закона о акцизама које је пре два дана усвојила влада.

Тако би на бензине са досадашњих 50 динара, акцизе од нове године биле веће за 2,5 динара, дизел горива за четири (са садашњих 50 на 54 динара), а ТНГ (течног нафтног гаса) за динар (са 40 на 41 динар). Када се, међутим, на акцизе дода и ПДВ, поскупљење горива на пумпама биће још веће и то за бензине три динара за литар, дизела 4,8 динара по литру , а ТНГ 1,2 динара по килограму.

У овом часу државни удео у сваком литру бензина износи 56,12 одсто или 78,82 динара по литру, дизела 55,28 процената или 75,31 динар, док је код ТНГ удео државе 49,33 одсто или 35,39 динара по килограму.

У образложењу предлога наводи се да се на овај начин постепено изједначавају акцизе на моторне бензине, гасна уља и ТНГ, с тим да је износ акцизе на ТНГ, као еколошког горива, а сагласно законодавству ЕУ, остао нешто нижи.

Овако увећани износи акцизе први пут ће се ускладити са индексом потрошачких цена у 2017. години, а прописивањем акцизе на деривате обезбедиће се годишње повећање прихода у буџет од око шест милијарди динара.

„Ово повећање акциза поклапа се са трендом раста долара, па уколико цене деривата остану непромењене, а долар настави да расте велепродајне цене горива ће сасвим извесно порасти, а све ће то довести и до скока цена на пумпама“, каже Томислав Мићовић, секретар Удружења нафтних компанија Србије и додаје да је од почетка новембра, а нарочито у последњих 15 дана, курс долара прилично порастао.

Прошлог првог јануара, подсећа он, када су акцизе на дизел повећане за четири динара по литру, био је актуелан пад цена због историјског појефтињења нафте, тако да је повећање акцизе делом било поништено падом велепродајних цена, па се раст државног захватања није у пуној мери пренео на цене на пумпама.

„Ове године постоји могућност да буде обрнуто. Зато би требало пажљиво да се преиспита одлука о подизању акциза, јер уколико дође до већег скока цена горива, по правилу ће доћи до пада потрошње, односно до смањења прихода по основу акцизе на гориво, а не до очекиваног раста“, истиче Мићовић.

Цене горива у Србији су већ више месеци у благом, али константном паду.

Јасна Петровић Стојановић / Политика