Кинески зид стиже до Крагујевца

Произвођач аутомобила који је одабрао име по Кинеском зиду није крио да има велике амбиције за европско тржиште. Да ли то значи да на њему може бити места за још једну фабрику „Грејт вол моторса“? У Крагујевцу, на пример.

За „Џип“, крунски драгуљ компаније „Фијат Крајслер аутомобили“ (ФЦА) и светски симбол америчке војне и производне моћи, заинтересован је кинески купац.

Тим речима је амерички дневник „Волстрит џурнал“ управо најавио да кински произвођач аутомобила „Грејт вол моторс“ планира да поднесе понуду за преузимање „Џипа“, познатог бренда ФЦА.

Да су вести придали дужну пажњу јасно је већ и из тога што су текст потписала три новинара, из Шангаја, Вашингтона и Детроита.

Из ФЦА су, додуше, рекли да им се кинеска компанија није обраћала, али је портал „Аутомотив њуз“ известио супротнои цитирао портпарола „Грејт вол моторса“:
„Наш стратешки циљ је да постанемо највећи произвођач СУВ-а (комбинација градског и теренског возила) на свету. Преузимање ’Џипа‘, глобалног СУВ бренда, омогућило би нам да остваримо циљ.“

То је подстакло акције ФЦА које су порасле за 3,9 одсто на 11,12 евра у трговању на берзи у Милану, док су акције „Грејт вол моторса“ на Шангајској берзи скочиле 3 одсто.

Колико је вероватна та трансакција и да ли је вест била додатни разлог за бригу радника у крагујевачкој фабрици ФЦА?

Те вести пренете су и на сајту кинеске групације, али није речено ко је то изјавио са њихове стране, каже дугогодишњи дописник из Пекинга, а потом и представник Министарства спољних послова, а донедавно и Министарства трговине Србије у Кини Зоран Ђорђевић. Он сматра да се за сада може говорити само о наговештају и указује на компликовану кинеску процедуру.

„Да ли ће стварно до тог посла доћи то је рано говорити јер је потребно да се поштују многе процедуре у самој Кини, поготово када је реч о предузећу које није у државном власништву. Такве куповине се одобравају на највишем месту у Кини“, каже Ђорђевић за Спутњик.

Процедура је, како напомиње, прилично компликована. Када је друга кинеска фабрика аутомобила куповала „Волво“ у преговорима су, каже, учествовали и представници кинеских власти.

Компанија „Грејт вол моторс“, основана 1984. године, која функционише као акционарско друштво, можда није позната широј српској јавности, али су је својевремено посетили српски званичници.

Пре доласка „Фијата“ у Крагујевац, у потрази за партнером за крагујевачку „Заставу“, са српским представницима се у фабрици обрео и саговорник Спутњика док је још радио у нашој Амбасади у Пекингу.

Када су је посетили она је, како напомиње, била у пуној фази развоја, у успону, као уосталом и аутомобилска индустрија у Кини уопште. Реч је о компанији која има сопствени истраживачки институт који броји око 7.000 стручњака. Купили су доста западне опреме, имају своје полигоне за испитивање безбедности у саобраћају.

„Иако се компанија као акционарско друштво налази на Хонконшкој берзи и има право да тргује акцијама, мислим да је за тако велики потез као што је преузимање ФЦА или неког ’Фијатовог‘ посла, неминовна сагласност кинеских власти“, закључује ипак Ђорђевић.

Да ли чињеница да је и она својевремено била у игри за решавање питања фабрике у Крагујевцу баца ново светло на тему имамо ли план Б у случају повлачења „Фијата“ из Крагујевца. Та могућност повлачења је већ предочена током недавног штрајка радника у крагујевачкој фабрици, који није изазвао посебну реакцију руководства „Фијата“. Многи су то протумачили и одсуством заинтересованости за њу, поготово што десетогодишњи уговор ФЦА и Владе Србије, која је власник трећине фабрике, истиче на крају идуће године. А наговештаја о производњи новог модела аутомобила, који би гарантовао њен останак, нема.

Чињеница је да је „Грејт вол моторс“ шести произвођач аутомобила у Кини, али и највећи извозник, и да, поред пикапа и СУВ-а, за шта је посебно заинтересован, прави и путничке аутомобиле. Битан је и податак да од 2012. године има и своју фабрику у суседној Бугарској. Већ тада су европски стручњаци за аутомобилско тржиште упозоравали да европски произвођачи не би смели да потцене конкуренцију која долази из Кине.

Од краја 2014. године највећи независни кинески произвођач аутомобила „Грејт вол моторс“ стигао је и на тржиште Србије са два модела који се већ годинама продају на светским тржиштима — „Х6“ и „стид 5“ који се праве у Бугарској.

СУВ „Х6“ је већ три године најпопуларнији модел „Грејт вола“ у Кини, који је у свету продат у милион примерака. Произвођач аутомобила који је одабрао име по Кинеском зиду није крио да има велике амбиције за европско тржиште. Да ли то значи да на њему може бити места за још једну фабрику „Грејт вол моторса“? У Крагујевцу, на пример.Тим пре што Ројтерс наводи да генерални директор ФЦА Серђо Маркионе тражи партнера или купца за компанију који би јој помогао да реши растуће трошкове и развије технологију за електричне аутомобиле. У Кини су у томе већ одмакли.

sputniknews.com