Раст органске производње у Србији, али потенцијали недовољно искоришћени

У Србији су површине под органском производњом у последњих 10 године повећене готово девет пута, па се, по званичним подацима, у 2019. години органска производња одвијала на мало више од 22.000 хектара.

Органским производњом се бави око 6.500 сертификованих произвођача, навела је генерална секретарка Националног удружења за развој органске производње „Сербиа Органика“ Ивана Симић.

“У Србију су још увек те површине под органском производњом, ако их меримо са укупним пољопривредним површинама, јако мале. Оне нису досегле ни један проценат, већ око 0,60 одсто по подацима из 2019. године. Ако се поредимо са државама у региону које нису ушле у ЕУ, Србија је лидер и по учешћу у односу на укупне пољопривредне површине и по институционалном и законодавном оквиру”, каже Симић.

Србија највише производи органско воће, пре свега малине, купине и боровнице, што се готово у целости извози, потом следи производња житарица. Први извоз органских производа из Србије био је пре 30 година, а садашњи произвођачи имају сертификате за извоз у ЕУ, УСА, Швајцарску, али извозе и у складу са прописима и стандардима других земаља.

“Наш највећи партнер је ЕУ, тако да је у 2019. преко 85 одсто укупног извоза, који износио нешто мање од 30 милиона евра, извезено у дрзаве ЕУ“, наводи Симић.

Експанзија производње и трговине органском храном десила се прошле године у доба пандемије, али Србија још увек чека велика улагања у ову област пољопривреде.

“Без обзира на то колико је била специфична, 2020. година је показала да интересовање за органску производњу постоји и да финансијери постоје. Ми смо имали доста упита од стране Кинеза, такође из неких држава са Далеког Истока које су врло заинтересоване и углавном постављају упите да желе да купе. Ми се суочавамо са проблемом да немамо још увек довољно површина и количина како би се задовољили сви ти упити из целог света”.

Органска пољопривреда практикује се у више од 180 држава широм света, а ова производња у Србији 2019. године, према прорачуну на бази произвођачких цена, вредела 37,42 милиона евра.

Прилог Кинеске медијске групе (ЦМГ).

Бета