Ер Србија преузима послове Монтенегро ерлајнса

Епилог одлуке црногорске авио-компаније Монтенегро ерлајнс да престане са радом је тај да ће њене летове ка Црној Гори преузети Ер Србија а путници, с обзиром да не постоји трећи превозник на тој релацији, могу очекивати поскупљење карте.
Једини црногорски авио-превозник Монтенегро ерлајнс суочен са ставом нове Владе Црне Горе да није спремна да настави да новчано помаже рад те компаније на начин како је то чинила досадашња, није имао другог избора сем да у целости обустави свој саобраћај.

Та одлука је свакако условљена и намером власти у Црној Гори да формирају нову националну авио компанију као и изјавом Младена Бојанића, министра капиталних инвестиција Црне Горе, да се очекује стопирање летова Монтенегро ерлајнса.

Нова власт је такође одбила понуду групације „Савана“ да преузме власништво над Монтенегро ерлајнсом уз отписивање дуговања компаније према држави.

Нова Влада Црне Горе, позивајући се на став црногорске Агенције за заштиту конкуренције да је давање државне помоћи Монтенегро ерлајнсу у износу од 155 милиона евра незаконито и супротстављено правилима Европске уније, одлучила је да не примени Закон о консолидацији МА који је предвиђао новчану помоћ државе тој авиокомпанији.

Након тога је Монтенегро ерлајнс саопштио да престаје са летовима.

Петар Војиновић, главни уредник ваздухопловног портала „Танго Сиx“, каже за Данас да саопштење Монтенегро ерлајнса о обустави летова фактички значи да та компанија неће више никада летети.

– План нових црногорских власти је да оснују нову авио-компанију у року од девет месеци која би била ослобођена свих баласта са којима се суочава Монтенегро ерлајнс. Иако је у финансијском смислу то изводљиво, са друге стране с обзиром на захтевне процедуралне и техничке ствари које је потребно испунити како би се формирала нова авио-компанија може се констатовати да је превише оптимистично да ће нова Влада Црне Горе успети у томе што је намерила. С обзиром да је међудржавним уговором између Србије и Црне Горе прописано да су једина два авио-превозника која могу саобраћати између те две земље Монтенегро ерлајнс и Ер Србија потпуно је јасно да ће српска компанија преузети летове црногорске, која више не постоји, на најфренквентнијој дестинацији у региону. Монтенегро ерлајнс је остваривао 51 одсто летова и тај проценат ће сада преузети Ер Србија. Исто би се, с обзиром да не постоји трећи превозник, десило примера ради да је угашена Ер Србија а да је Монтенегро ерлајнс наставио да постоји – објашњава наш саговорник.

Он додаје да би с обзиром на новонасталу ситуацију путници у авио-саобраћају могли да очекују поскупљење карте на релацији Србија – Црна Гора за око 40 евра.

Бивши директор ЈАТ-а Предраг Вујовић за Данас истиче да је Монтенегро ерлајнс од самог оснивања био политичка творевина.

– Економски разлози за постојање те компаније нису били пресудни када је стварана . Наводни разлог њеног оснивања је био развој туризам Црне Горе. Међутим ако знамо да летња туристичка сезона максимално траје десет седмица , немогуће је да та активност буде основна делатност компаније. Главни извор прихода је била линија за Београд међутим то није било довољно за успешно пословање те авио компаније. Изнајмљивање авиона у вансезони је донекле умањивало негативне економске резултате, али не довољно – наводи наш саговорник.

Према његовим речима одлука о гашењу МА је са економске тачке гледишта исправна и целисходна. Најава прављења друге компаније и то у државном власништву, пак није оправдана, сматра Вујовић.

– То је опет политичка одлука са неекономском поставком која би стварала перманентне губитке. Мислим да би за развој туризма Влада Црне Горе више учинила када би као што је недавно био случај у Словенији, расписала тендер за стимулацију других авио компанија које би довозиле туристе и остале путника на аеродроме Тиват и Подгорица. То би сигурно коштало мање од прављења нове компаније а дало би боље резултате – сматра Вујовић.

Он додаје да ће услед гашења Монтенегро ерлајнса, Ер Србија надоместити део редовног саобраћаја ка Црној Гори али да то неће поправити њен укупни негативни пословни резултат.

Иначе, Ер Србија је услед обуставе саобраћаја Монтенегро ерлајнса повећала своје капацитете за путовања између две земље, увођењем додатних летова и повећавањем капацитета кроз промену типа авиона.

– Да би сви путници који то желе могли да буду превезени у предстојећем празничном периоду, Ер Србија је досад за наредне дане увела четири потпуно нова лета, док је на седам постојећих летова тип авиона промењен са планираних турбо-елисних авиона АТР на млазне авионе типа ербас А319 и А320, који имају двоструко већи број седишта – саопштили су надлежни у Ер Србија.

Данас