Потписан Меморандум о разумевању за пројекат Београдски метро, градња почиње крајем године

Меморандум о разумевању за пројекат „Београдски метро“, чија градња би требало да почне крајем гиодине, данас су потписали министар финансија Србије Синиша Мали, представници Града Београда, француске групе „Алмстом“, француске компаније „Ежис рејл“ (Егис Раил) и кинеске „Пауер Чајна“.

„Већ крајем године почеће изградња прве линије београдског метроа од Железника до Миријева“, реко је Мали и додао да се завршетак прве линије очекује 2028. године.

Документ су потписали директор ЈКП „Београдски метро и воз“ Станко Кантар, потпредседник француске групе „Алмстом“ Филип Делур (Пхилиппе Деллеур), генерални директор у француској компанији „Ежис рејл“ Оливиер Бувар (Оливиер Боувард) и представник кинеске компаније „Пауер Чајна“ Шје Зиђи.

Према речима Малог, споразумом се дефинишу права и обавезе учесника пројекта.

Додао је да ће крајем године почети изградња депоа на Макшиком пољу чиме заправо креће градња прве линије метроа од Железника до Миријева, у дужини од 21,3 километра, са 21 станицом.

Према његовим речима, друга линија метроа повезиваће Миријево и Земун, у дужини од 19,2 километра са 20 станица.

„Радимо и на концепцији треће линије метроа, како би се повезали делови града који нису покриле порве две линије, као и са БГ возом“, рекао је министар финансија.

Мали је указао да постоји велики број активности у припреми изградње метроа које се не виде дневно, подсетивши да је усвојен план детаљне регулације за Макишко поље, ради се и детаљан план регулације шинског система у Београду.

Истакао је да је у протеклом периоду доста урађено и на припреми за почетак изградње метроа попут прифизибилити и визибилити студије, плана детаљне регулације, плана генералне регулације.

Усаглашено је и да ће Французи радити испоруку возова и електромашинских подсистема, односно опрему метроа, а „Пауер Чајна“ грађевинске радове, односно инфраструктурне објекте.

Београдски метро биће најсавременији, потпуно аутоматизован, без машиновође, а при градњи, користиће се најсавременије тунелске машине – „кртице“.

„Машина се прави 13 месеци, а потребно је још три месеца како би се склопила. Дугачка је 100 метара. Кинески партнери ће почети да је конструишу већ ове године, како би наредне године била спремна за бушење тунела“, прецизирао је он.

Подсетио је да је у новембру прошле године потписан споразум са Владом Француске о финансирању пројекта, за део који ће радити француске компаније, што је износ од 454 милиона евра.

„Тренутно смо у разговорима и са институцијама које треба да обезбеде финасирање и за део који ће радити кинеска компанија“, рекао је Мали.

Према његовим речима, прелиминарна анализа је показала да ће изградња две линије метроа коштати 4,4 милијарде евра.

Мали је рекао да то није коначна цена и да ће зависити од рада на главном пројекту за другу линију метроа, који још није урађен.

Додао је да је план да се после друге линије, ради на изградњи треће линије, чији ће концепт бити представљен у априлу или мају ове године, а која ће повезати делове града који нису у склопу прве две линије метроа.

„Циљ је да шински систем доминира у градском саобраћају, јер је ефикаснији, бржи и еколошки“, рекао је он.

Навео је да су кинеска и француске фирме изабране на основу међудржавних споразума са Кином и Француском.

Мали је истакао да ће изградња метроа бити велика шанса и за српске компаније као подизвођаче и да ће утицати на развој домаће индустрије.

Додао је и да нема дилему да је цео пројекат најбољи избор за грађене Београда.

Потписивању споразума су присуствовали и министар грађевинарства, саобраћаја и инфраструктуре Србије Томислав Момировић, заменик градоначелника Београда Горан Весић, амбасадор Кине у Србији Чен Бо и амбасадор Француске у Србији Жан Луј Фалкони.

Бета