Представљен Водич за е-трговце
БЕОГРАД – За трговце који још нису прешли на онлајн продају, а желе то да ураде, међутим, нису довољно информисани како да приступе на мреже данас је представљен „Водич за е-трговце“ у којем су детаљно објашњени кораци приступа е-трговини.
„Водич за е-трговце“ је пројекат Министарства трговине, туризма и телекомуникација и УСАИД-а који је данас представљен на онлајн конференцији, а министарка Татјана Матић каже да је циљ тог водича да се трговци још више мотивишу да користе онлајн продају која је током пандемије, указује, показала велике предности.
Матић истиче да ће е-трговина наставити да живи и након пандемије и додала да и код нас, а и у свету, све више компанија прелази на такав вид продаје.
Изнела ја податак да је анкета 1.000 предузећа, која је у нашој земљи урађена крајем прошле године, показала да је за 82 одсто испитаника електронска продаја једнако важна као и традиционална продајна места.
Поред тога, Матић је истакла и да је у Србији број електронских трансакција порастао са седам милиона у 2019. години на 14,3 милиона у 2020. години, док је вредност тих трансакција са 17,8 милијарди динара порасла на 32,8 милијарди динара.
Такође, указује да је и број виртуелних продајних места порастао и да је на крају 2019. износио 1.139, а на крају 2020. био 2.013.
„Водич за е-трговце је још један практичан подстицај за развој електронске трговине у Србији“, рекла је Матић и додала да њиме Министарство завршава процес троструког оснаживања електронске трговине који је почео јачањем регулативе, затим подизањем потрошачког поверања и сада едуковањем е-трговаца.
Он је намењен, како каже, почетницима, односно онима који тек планирају да се баве е-трговином, али и онима који имају искуства у е-трговини, а желе да их унапреде.
„Водич пре свега указује на предности е-тровине како да трговци приступе већем броју тржишта, клијената, да су нижи трошкови…“, навела је Матић.
Истиче да је е-трговина светски тренд који је започео много пре пандемије, а да је пандемија заправо допринела да многи малопродајни трговински ланци у свету масовно прелазе на тај вид продаје.
Директорка УСАИД-овог Пројекта сарадње за економски развој Драгана Станојевић истакла је да је чињеница да је е-трговина помогла многим предузећима да „преживе“ током пандемије, али да е-трговина такође омогућава предузећима да се развијају и шире своје пословање.
Е-трговина је, каже, нарочито важна за микро, мала и средња предузећа.
„Овај водич на један разумљив и практичан начин помаже свим трговцима који желе да прилагоде своје пословање захтевима нове нормалности која ће и у будућности остати у великој мери и када се пандемија заврши“, рекла је Станојевић.
Е-трговина, наводи она, доприноси да предузећа буду мање зависна од локалне средине, да проналазе нова тржишта и клијенте.
Професор Економског факултета у Београду Драган Стојковић каже да ће „Водич за е-трговци“ одговорити на питања где трговци могу да се региструју за е-продају, коју форуму региструју, који веб сајт и платформу да користе, како да се рекламирају, како да достављају производе и слично.
Значај е-трговине, наводи Стојковић, није се показао само током ове пандемије, већ и током Светске економске кризе 2008. и 2009. године када су, такође, многе фирме, нарочито у Русији, прешле на онлајн продају због скупих закупа који су у то време били велики терет за трговце.
Стојковић је истакао да је јако битно да су потрошачи у Србији током пандемије превазишли „баријеру неповерења“ у онлајн куповину.
Представник „еКомерц Асоцијације Србије“ Михаило Поњавић истиче да је е-трговина показала отпорност на кризу и додао да је то садашњост и будућност.
Каже да наше тржиште мало касни са онлајн трговином, а да Водич даје јасне смернице за е-трговце и здраву праксу и превазилази проблеме кроз која су прошла велика светска тржишта.