Половни аутомобили биће скупљи за 20 одсто
Ако Немачка буде променила свој Закон о гаранцијама, а то је тренутно једна од горућих тема у овој европској економији, половни аутомобили који из те земље стижу у Србију могли би да буду скупљи од 10 до 20 одсто.
Ако се узме у обзир да је цена половњака у Европи већ скочила због корона кризе и слабије продаје, може се рећи да стиже и други нови удар на џеп на увоз аутомобила у Србију.
Због пада тражње цена половних аутомобила по европским земјама почела је да расте још половином прошле године.
Набавка половњака са тог тржишта већ је скупља за 20 до 30 одсто, али је и понуда знато оскуднија.
Како наводе поједини власници ауто-кућа и ауто плацева, пре короне је на лицитацијама европских лизинг кућа недељно било од 4.000 до 5.000 возила, а сада је та количина преполовљена. Такође, цене су отишле навише, па су аутомобили који су коштали око 7.000 евра сада скупљи и за 1.500 евра. Поједини модели су чак и дуплирали цене.
С друге стране, Немачка је сада најавила измене Закона о гаранцијама, које би требало да усклади са Директивом ЕУ о продаји робе, а које у преводу значе и додатно поскупљење. То би свакако имало велики утицај и на српско тржиште, као једно од најважнијих на које Немци извозе своје половне аутомобиле.
Немачко удружење дилера аутомобила очекује да би усвајање измена закона донело раст цена половних аутомобила за 10 до 20 процената и практично крај продаје старијих половних возила.
Претходни рок за гаранције био је шест месеци, а продужење гаранције и ефекти, односно трошкови такве одлуке стварају проблем трговцима. С друге стране, иако ова одлука иде на руку купцима половних возила, јер би требало да им обезбеди већу сигурност да су возила која купују исправна или бар бесплатну поправку у року од годину дана ако дође до неког квара, дугорочно би могло доћи до негативних промена, попут поскупљења аутомобила
Државно удружење независних трговаца моторним возилима (БВфК) зато је апеловало на немачко Савезно веће у покушају да спречи усвајање ових измена.
„Промене су несразмерно неповољне и неодрживе за трговину моторним возилима“, наводи се у саопштењу БВфК.
Према подацима Српске Асоцијације увозника возила и делова, продаја нових возила у нашој земљи чини око 15 одсто укупне продаје, односно првих регистрација, а чак 85 одсто чине половна возила. Притом је скоро 80 одсто половних возила старије од 10 година, што нас доводи до поражавајуће статистике просечне старости возног парка у Србији, која износи око 17 година.
Када Србија забрани увоз половњака са Еуро 3 мотором, наши возачи ће аутомобил који данас кошта око 3.000 евра плаћати најмање 500 евра више, а најстарији ауто који ће бити могуће увести у нашу земљу имаће 15 година.
У јуну прошле године чак три милиона возила са дизел моторима стандарда евро 4 и евро 5 стајало је на плацевима у Немачкој и чекало купце већином са наших простора, јер су тим возилима нови прописи забранили улазак у градска језгра у многим немачким градовима.
Током 2019. године из Немачке је на источно и југоисточно европско тржиште извезено 226.000 возила, двоструко више у односу на 2018. годину. Корона је прошле године делимично зауставила прилив половњака, мада подаци говоре да је током 2020. у Србију стигло само 750 коришћених возила мање него 2019.
Мондо/Блиц