У поноћ истиче рок за приватизацију медија
НОВИ САД – Рок за приватизацију медија истиче у поноћ, а до сада је купце нашло 35 медија од 50 понуђених у јавним надметањима, док је потписано 19 уговора о продаји. Уочи истека рока неизвесно је какав ће бити даљи ток приватизације за медије који нису продати, међу којима су и велики медији попут новинске агенције Танјуг и новосадског Дневника, с обзиром на различита тумачења расподела акција у Министарству културе и Агенцији за приватизацију.
Бивши директор РТВ Врање Зоран Величковић 29. октобра је на панелу о приватизацији медија подсетио на проблем овог медија, који је одлучио да без продаје на јавним надметањима крене у поделу акција, али су запослени добили само 30 одсто акција, у складу са Законом о приватизацији, а не целокупан капитал у складу са Законом о јавном информисању и медијима.
Он је, како је пренело Удружење новинара Србије, рекао и да није јасно дефинисано шта се подразумева под завршетком приватизације медија, наводећи да је за расподелу акција потребно по закону најмање 65 дана и додатних 30 дана за формирање новог привредног друштва и пререгистрацију у Агенцији за привредне регистре.
За поделу акција у мањим медијским фирмама проблем ће представљати и правило да акције могу добити само они који нису искористили право на бесплатне акције јавних предузећа, јер се може догодити да нико нема право на акције своје медијске куће, а УНС је као пример раније навео Радио Пожаревац у којем је остало пет запослених од којих нико нема право на акције.
Након окончања другог круга продаје за већину медија појавили су се захтеви за расписивање и трећег круга, али је ту могућност добио само новосадски Дневник, који ни у трећем кругу није нашао купца.
Радоица Милосављевић, члан СПС-а из Крушевца, купио је највише медија – осам, међу којима су радио-телевизије из Крагујевца, Крушевца, Панчева, Димитровграда, Бруса и Крушевца, а кабловско-телевизијски оператер Коперникус, који се у извештају Савета за борбу против корупције повезује са СНС-ом, купио је три медија.
Поред бизнисмена и медијских кућа, међу купцима медија у Србији су и неки потпуно неочекивани, па је тако лист Панчевац продат Ауто центру Зоки, а ИПЦ из Куле Радовану Ковачу који је по писању Новости власник фирме за чишћење и одржавање пословних просторија и велепродају угоститељске опреме Хереро. Ова два уговора су и потписана.
Портал Јужне вести поставио је питање регуларност приватизације Нишке телевизије, будући да су тај медиј купиле Народне новине које су у 2014. како се наводи 70 одсто прихода добиле од државе, а потенцијални купци у приватизацији морају да доставе и изјаву да се понуђач не финансира ни делом ни у целости из јавних прихода.
Коалиција за надзор јавних финансија у октобру је указала да детаљна правила приватизације, односно Упутство за понуђаче, нису смела бити тајна и да су порески обвезници чијим новцем су грађена и одржавана имали право да знају и правила продаје.
Упутство је било доступно само потенцијалним купцима који уплате депозит, због ознаке тајности која се, како наводи Коалиција, може ставити само у случају да се подаци односе на националну безбедност, јавну безбедност, односно на одбрамбене, спољнополитичке, безбедносне и обавештајне послове органа јавне власти, односе Србије са другим државама, међународним организацијама и другим међународним субјектима.
Ртв.рс