ЕЈДУС: Мушкарци и жене се данас све више удаљавају једни од других
ГЛУМАЦ Предраг Ејдус припрема у “Мадлениануму” представу „Казанова против Дон Жуана”, по драми Миодрага Илића, а себи је поставио нови изазов, да истовремено тумачи захтеву главну улогу и да режира.
“Можда је то изненађење за јавност, али за мене не. Дуго сам се припремао за режију, 20 година сам био професор, извео сам четири генерације, чије сам испитне представе режирао од почетка до краја њиховог школовања. Нисам се много нећкао да прихватим, али је врло тешко играти главну, лепу, али врло компликовану, улогу, и режирати”, рекао је Ејдус у интервјуу Тањугу.
Оно што га је привукло Илићевој драми су “изванредни ликови, узбудљива биографија и врло занимљив сукоб два принципа мушко-женских односа, који су радикално различити кроз историју, са врло конкретним реминсценцијама на данашње време”.
“Комад је базиран на историјској личности, Казанови. Илић је доста података узео из његове аутобиографије, али је смислио једну хипотетичку ситуацију и спојио Казанову и Дон Жуана, два принципа, једну митску и једну историјску личност, два принципа мушко-женских односа”, објаснио је Ејдус.
Он је открио да се занимљив заплет драме догађа у дворцу једног грофа у Чешкој, где као дворска будала живи већ доста стар Казанова и док у малој библиотеци пише своје мемоаре, појављује се његова фантазија Дон Жуан и једна реална млада девојка.
“Петар Бенчина и Андријана Оливерић су моји партнери у представи, лепо радимо, растумачили смо ликове, простор и жар, тако да сада улазимо у нијансе. То је пипав посао, јер радња комада је бачена у касни рококо што се тиче ликова, али и по форми и ритму реченице, тако да и наша игра мора бити китњаста, лака. С обзиром да данас нема много таквих комада и глумцу се ретко пружа прилика да игра ту врсту класике, треба доста знања и технике”, нагласио је Ејдус.
Он је приметио да се данас доста говори о угрожености жена и женског принципа, али и да се мушкарци и жене удаљавају једни од других, да је хемија међу њима оптерећена разним предрасудама, подозривошћу према ономе што је права љубав, права веза.
Ејдус сматра да су мушко-женски односи данас другачији, компликованији, оптерећени психолошким, социјалним, материјалним и културолошким разликама, поготово са “том савременом технологијом и дајџестираним информисањем”.
Ејдус има утисак да је тренутно време најгорих.
“Негативна селекција која је довела до медиокритета, била је светао тренутак, јер су медиокритети још нешто и знали. Сада је култура потпуно непотребна, долазе све необразованије генерације и тај средњи слој је уништен, осиромашен, чињеница је да нема јасног концепта шта са културом и шта је све култура, како позориште треба да буде организовано, колико политика сме и може да се меша”, оценио је он.
Танјуг