Корисници из незнања активирају ВАС услуге, па добијају веће рачуне

Порталу зрењанински.цом јавио се један читалац из Зрењанина који је рекао да је пре неколико дана добио увећан рачун за телефон, и то за око 1.200 динара, иако није користио никакве додатне услуге. Како нам је рекао, једна од ставки на фебруарском рачуну биле су ВАС услуге. Није му било јасно о чему је реч и зашто за њих плаћа додатно 1.200 динара.

– Недавно ми је стигла порука у којој је писало да могу да преузмем садржај са неког линка, који је био наведен у поруци. Постојала је и могућност да се одјавим слањем речи СТОП. Та порука би у том случају коштала десет динара. Нисам знао о чему је реч и да ли је у питању нека превара, пошто се нисам пријављивао ни на један сервис. Наредних дана стизало је још таквих порука, и то са навођењем одређеног линка, а без опције СТОП. Тек када је стигао рачун видео сам да је увећан за око 1.200 динара и да толико коштају ВАС услуге. И даље ми није било јасно шта је у питању – каже овај читалац за наш портал.

Честе притужбе на ВАС услуге

Како сазнајемо, корисници мобилних телефона у Србији последњих година Регулаторној агенцији за електронске комуникације и поштанске услуге (РАТЕЛ) највише се жале на такозване ВАС услуге које им увећавају месечне рачуне. У РАТЕЛ-а кажу да корисници често из незнања активирају те услуге. Оне се наплаћују по цени већој од стандардних СМС порука.

ВАС услуге могу да обухватају гласање СМС-ом, донирање средстава, учествовање у наградним играма, обавештење банака… Могу да обухватају и преузимање мултимедијалног садржаја као што су игрице, апликације, позадине, мелодије, анимације…
“То су услуге са додатом вредношћу када корисник, рецимо, хоће да зна свој хороскоп или користи неку услугу која није стандардизована. Уобичајена процедура је да се он пријави на тај сервис, да пошаље поруку и да добије одређене информације. И то се наплаћује по посебним тарифама”, објашњавају у РАТЕЛ-у.

Са сваком новом поруком увећава се рачун

Корисници се упозоравају да приликом коришћења тих услуга, посебно садржаја на интернету, не кликћу на банере који се појављују. Саветује им се и да пажљиво прочитају услове, нарочито оне које се односе на садржај сервиса који се нуди, цену и процедуру одјаве, односно отказивања услуге.

“Дешава се често да корисник и претплатник из незнања активира ту услугу, кликне на неки банер, мисли да је добио поруку од свог оператора. У ствари, није добио поруку од свог оператора. Просто са сваком новом добијеном поруком њему се рачун увећава. То је једна непријатна ситуација која се пролонгира”, наводе у РАТЕЛ-у.

На одређене ВАС сервисе могућа је пријава кликом на рекламе, односно банере на сајтовима, као што су на пример рекламе за антивирус програме, када корисник добија обавештење да му је компјутер или телефон заражен вирусом.
У РАТЕЛ-у објашњавају да, уколико корисник прими СМС поруку са непознатог кратког кода који ВАС оператори добијају од оператора мобилне телефоније, или примети да му је рачун увећан због ставке на име ВАС услуга, треба одмах да реагује и самостално је деактивира. Наравно, уколико постоји упутство за одјаву. Такође, може да се обрати инфо центру мобилног оператора чији је претплатник, како би се нежељене услуге деактивирале.

Зрењанински